Standarde AMI

Educatia Montessori autentica
 
Numele de Montessori nu are franciza nicaieri in lume, asa cum are McDonalds sau Samsung. Ceea ce inseamna ca orice institutie se poate numi Montessori, fara sa ofere neaparat educatie Montessori autentica. Exista in Romania scoli care poarta numele Maria Montessori (tot asa cum alte scoli poarta numele de Mihail Sadoveanu), fara sa urmeze curriculumul Montessori sau principiile specifice acestei abordari.
 
In special pentru parintii care vor sa-si inscrie copiii la o gradinita/scoala Montessori autentica, acesta poate fi un lucru deopotriva frustrant si derutant.
 
Iata care sunt reperele de baza in recunoasterea autenticitatii educatiei Montessori:
 
Educatorul/invatatorul Montessori are training specializat sau este in curs de specializare pentru nivelul de varsta al copiilor cu care lucreaza (de exemplu, daca a finalizat curs de 3-6 ani, va lucra in clasa de copii de 3-6 ani). Pentru a vizualiza lista de educatori/invatatori Romani, absolventi de cursuri AMI, puteti vizualiza pagina dedicata acestora pe site-ul MIB.
 
Clasele multi-varsta. Un element de specificitate pentru educatia Montessori autentica il constituie gruparea copiilor pe trei nivele de varsta in aceeasi clasa, astfel ca avem:
  • grupe de copii intre 3 si 6 ani in aceeasi clasa
  • grupe de copii intre 6-9 ani, respectiv 9-12 ani sau grupe de 6-12 ani
 
Acest mod de a-i grupa pe copii implica faptul ca o clasa Montessori se construieste in trei ani: in primul an clasa incepe cu copii de 3-4 ani, in al doilea an se adauga proportional un alt grup de copii de 3-4 ani (copiii din anul anterior au acum 4-5 ani), iar in al treilea an se adauga inca o treime cu varsta intre 3 si 4 ani. In acelasi mod se construiesc si grupele de 6-9 si 9-12, iar clasele de 6-12 se construiesc in 6 ani. Echilibrul proportional al varstelor este unul din elementele de succes ale unei clase Montessori. Grupurile multi-varsta sunt spatii unde se intampla dezvoltarea sociala si academica propice pentru ca cei mici invata de la cei mari, iar cei mari ofera ajutor si sunt modele pentru cei mici, asa cum se intampla, de fapt, in mod natural si in viata reala.
 
Copiii de pana in 3 ani sunt grupati in nemergatori (2 luni -12/15 luni) si respectiv mergatori (12/15 luni – 3 ani) pe criterii de siguranta si de calitatea ingrijirii.
 
Ciclul de lucru neintrerupt este un element specific Montessori prin care acordam copilului suficient timp sa lucreze si sa se odihneasca. Cand lucreaza, copilul manipuleaza materiale, repeta, problematizeaza, exploreaza, gaseste solutii in ritm propriu, construind in acest fel propriul edificiu solid de cunostinte.  In acest interval de timp copiii sunt liberi sa-si aleaga activitati in cardul spatiului de lucru si sa le realizeze fara sa fie intrerupti de activitati optionale incluse in programul institutiei. Lungimea ciclului de lucru difera in functie de nivelul de varsta al clasei de copii, astfel:
  • pentru toddlers (1.5 – 3 ani) – in jur de 2 ore de dimineata
  • pentru nivelul 3-6 ani – 3 ore dimineata si eventual ciclu de lucru de dupa-amiaza
  • pentru nivelul 6-9 si 9-12 sau 6-12 – 3 ore dimineata, plus ciclul de lucru de dupa-amiaza
 
Abordarea individualizata. Un program Montessori autentic sustine dezvoltarea individuala a copilului. Educatorul/ invatatorul planifica activitati pentru fiecare copil in parte, in functie de nivelul de dezvoltare a acestuia si de interesul specific al fiecarui copil. In acest fel dezvoltarea copilului ca intreg devine scopul principal al educatiei din clasa Montessori. Pana in jurul varstei de 5 ani copiii aleg in mod natural sa lucreze singuri, de aceea, pana la aceasta varsta si prezentarile de materiale sunt mai mult individuale. La scoala copiii sunt atrasi de lucrul in grup, de aceea in mod natural prezentarile se fac in principal in grupuri mici, mai ales in functie de nivelul de cunostinte, nu neaparat in functie de varsta (adica, de exemplu, un copil de 6 ani care este pasionat de si avansat la geografie poate lucra un proiect pe aceasta tema cu un copil de 8 ani). Curriculum Montessori insusit in timpul cursului de formare si curriculum-ul Montessori aprobat de Ministerul Educatiei sunt sursele principale de inspiratie pentru educatorul/invatatorul Montessori in lucrul cu copiii.
 
Materiale Montessori specifice si complete, adecvate nivelului de varsta si de dezvoltare a copiilor din clasa respectiva. Materialele sunt aranjate pe raft la nivelul si la dispozitia copiilor, au un scop intelligent si sunt confectionate din materiale de calitate.  Frumusetea, calitatea, cantitatea si autenticitatea materialelor, precum si spatiul luminos si necongestionat sunt indicii ale unui mediu Montessori bine gandit si armonios.
 
Libertate si limite. Intr-o clasa Montessori copiii au libertatea de a se misca, de a alege activitatea, de a interactiona cu ceilalti, in masura in care respectul pentru sine, pentru ceilalti si pentru mediu este mentinut. Cu alte cuvinte, i se da copilului atata libertate cat ii este de folos ca el sa creasca armonios si sa isi foloseasca energia in mod pozitiv. In mediul Montessori copiii nu sunt lasati sa faca absolut tot ceea ce vor, la voia intamplarii, asa cum in mod eronat este uneori inteleasa educatia Montessori, ci sunt ghidati sa actioneze in mod inteligent, in limite clar stabilite, pentru folosul lui si al celorlalti.
 
Acest text este preluat de pe website-ul Institutului Montessori Bucuresti.